پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عوارض جانبی خواب بیش از حد

اختلال پر خوابی یا هایپرسومنیا باعث می شود تا افراد مبتلا به آن، از خواب آلودگی بیش از حد رنج ببرند

اختلال پرخوابی چیست؟

آیا شما هم از آن دسته از افراد هستید که دیوانه وار عاشق خوابیدن هستید و در طول روز ساعات زیادی را صرف خوابیدن می کنید؟ پس شاید از عوارض خوابیدن بیش از حد در طول روز خبر نداشته باشید.

اگر چه این حرف درست است و ثابت شده است که خواب شب برای سلامت بدن بسیار حیاتی و مهم است، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که خواب بیش از حد، یا به عبارتی پر خوابی می تواند عامل بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، بیماری های قلبی و افزایش ریسک و خطر مرگ باشد. علاوه بر این موارد، تحقیقات نشان می دهند که دیگر عوارض جانبی پرخوابی و خواب بیش از حد، می تواند شامل بی حالی در طول روز باشد.

بر خلاف تصور عده ای از افراد، بیش از حد خوابیدن و خواب نا مناسب، نه تنها باعث افزایش انرژی در طول روز نمی شود، بلکه می تواند باعث شود که فرد در تمام طول روز خود دچار بی حالی و بی حوصلگی، سر درد، کاهش هوشیاری، کاهش یادگیری و کاهش کیفیت عملکرد افراد شود.

در ادامه ی نتایج دقیق این تحقیقات در باره ی اثرات پر خوابی، محققان به این نتیجه رسیده اند که پرخوابی می تواند یکی از دلایل اصلی افسردگی و همچنین وضعیت اقتصادی نامناسب باشد! این دو عامل می توانند خود به تنهایی اثرات منفی بر روی سلامتی افراد بگذارند.

برای مثال، افرادی که دارای وضعیت اقتصادی نا مناسبی هستند، ممکن است دچار دسترسی کمتری به امکانات پزشکی باشند، که در نتیجه ی این امر، بسیاری از بیماری ها و مریضی ها مانند بیماری های قلبی در این افراد ناشناخته باقی می مانند. فراموش نکنید که بیماری های قلبی خود می توانند یکی از عوامل پرخوابی باشند.

چه میزان خوابیدن بیش از حد است؟

میزان ساعاتی که یک انسان در طول زندگی خود می خوابد، بخش زیادی از زندگی او را در بر می گیرد. میزان خواب افراد، بستگی به سن افراد، میزان فعالیت های روزانه آنها و همچنین وضعیت سلامتی فرد و سبک زندگی و عادات زندگی فرد دارد.

برای مثال، هنگامی که فردی در دوران سختی از زندگی خود به سر می برد، و دچار استرس، بیماری و یا افسردگی شده است، ممکن است نیاز بیشتری به خواب داشته باشد و این افزایش نیاز را در خود نیز احساس کند.

اگر چه میزان خوابی که هر فردی در طول شبانه روز به آن نیاز دارد بین افراد متفاوت است، اما متخصصان و محققان بر این باورند که میزان طبیعی و میانگین مدت زمان خوابی که افراد باید در طول شب داشته باشند، حدود 7 الی 9 ساعت است.

دلیل پرخوابی افراد چیست؟

برای افرادی که دچار هایپرسومنیا (hypersomnia) یا پرخوابی هستند، خواب بیش از حد در واقع یک اختلال پزشکی می باشد. اختلال پر خوابی یا هایپرسومنیا باعث می شود تا افراد مبتلا به آن، از خواب آلودگی بیش از حد رنج ببرند و در طول روز دائما احساس بی حالی و خستگی شدید کنند. این نوع از خستگی تفاوت هایی با خستگی و خواب آلودگی های دیگر دارد و شدید تر است؛ بطوری که با چرت زدن های معمولی برطرف نمی شود.

علاوه بر این موارد، این عارضه باعث می شود تا افراد به خواب های عمیق در شب فرو بروند و مدت زمان های طولانی را در خواب سپری کنند. بسیاری از افراد مبتلا به هایپرسومنیا، به دلیل نیاز مکرر به خوابیدن، علائمی مانند اضطراب و استرس، کمبود انرژی و مشکلات مربوط به حافظه را تجربه می کنند.

اختلال آپنه ی خواب، اختلالی است که باعث می شود افراد در خواب بطور مکرر برای چند ثانیه تنفس نکنند و تنفس آنها با مشکل رو به رو شود. اختلال آپنه ی خواب نیز می تواند باعث به وجود آمدن نیاز شدید به خوابیدن شود؛ چرا که این اختلال می تواند چرخه ی طبیعی خواب و رسیدن اکسیژن کافی به بدن را مختل کند.

البته این نکته را مد نظر داشته باشید که تمام افرادی که خواب سنگین و طولانی دارند مبتلا به اختلال خواب دچار نمی باشند. از دلایل دیگر خواب زیاد در افراد می توان به مصرف برخی از مواد، مانند نوشیدنی های الکلی و یا برخی دارو های خاص اشاره داشت.

همچنین علاوه بر این مواد، برخی مشکلات روحی مانند افسردگی نیز می توانند باعث خواب بیش از حد شوند. و در نهایت، افرادی نیز وجود دارند که بدون وجود هیچ دلیل خاصی مایل هستند تا بیشتر از بقیه ی افراد بخوابند و این امر می تواند به دلیل نیاز بدنی آنها و همچنین تمایلات و عادات سبک زندگی آنها باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات