پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

دلایل و انواع شب ادراری

با اینکه شب ادراری ممکن است نشانه ای از یک بیماری مخفی باشد، اما اکثریت کودکانی که شب ادراری دارند هیچگونه بیماری مخفی که عامل شب ادراری باشد ندارند

شب ادراری و انواع آن

با اینکه شب ادراری ممکن است نشانه ای از یک بیماری مخفی باشد، اما اکثریت کودکانی که شب ادراری دارند، هیچگونه بیماری مخفی که عامل شب ادراری باشد ندارند. در واقع، تنها 1% از کل کودکانی که بطور معمول دچار شب ادراری هستند دارای بیماری می باشند.

البته با تمام این گفته ها لازم به ذکر است که این مطلب به آن معنا نیست که کودکی که شب ادراری دارد می تواند آن را کنترل کند و یا از روی عمد اینکار را انجام می دهد. کودکانی که دچار این عارضه هستند کودکان تنبلی نیستند و از روی تنبلی، یا از روی خواست و علاقه خود، یا صرفا برای لجبازی با شما اینکار را انجام نمی دهند. شب ادراری مشکلی است که اکثر والدین در سن رشد کودکشان با آن درگیر می باشند.

انواع شب ادراری

در کل، شب ادراری به دو بخش تقسیم بندی می شود: این تقسیم بندی شامل شب ادراری اولیه و شب ادراری ثانویه می باشد.

شب ادراری اولیه به شب ادراری گفته می شود که بطور مداوم و بی وقفه، و از سنین بسیار پایین ادامه داشته است. کودکی که دارای شب ادراری اولیه باشد، هیچگاه شب ها رخت خوابش تمیز نمانده و شب ادراری هرشب انجام شده است.

شب ادراری ثانویه نوعی دیگر از شب ادراری است که پس از زمانی شروع می شود که رخت خواب کودک شما برای مدتی معین، حد اقل 6 ماه، تمیز بوده و شب ادراری پس از آن شروع شده است.

دلایل شب ادراری اولیه چیست؟

دلایل شب ادراری اولیه ممکن است یک، یا ترکیبی از موارد زیر باشد:

  • کودک هنوز نمی تواند در شب ادرار خود را نگهدارد.

  • کودک هنگامی که مثانه اش پر می شود، بیدار نمی شود.

  • بدن کودک مقدار زیادی ادرار در ساعات عصر و شب تولید می کند.

  • عادات اشتباه دستشویی رفتن در طول روز: بسیاری از کودکان در طول روز و از روی عادت، دستشویی رفتن را تا جایی که می توانند به تعویق می اندازند.

دلایل شب ادراری ثانویه چیست؟

شب ادراری ثانویه میتواند نشانه ای از یک بیماری مخفی و زیر پوستی در بدن، یا ناشی از مشکلات عاطفی فرزند شما باشد. کودکی که دارای شب ادراری ثانویه باشد، به احتمال زیاد علائم دیگری نیز مانند بی اختیاری ادرار در طول روز نیز می باشند.

برخی دلایل شایع شب ادراری ثانویه شامل موارد زیر می باشد:

  • عفونت مجاری ادراری: عفونت مجاری ادراری یا مشکلات مثانه ای می تواند یکی از دلایل بی اختیاری کودکان در ادرار باشد. گاه ممکن است این عفونت ها باعث سوزش و درد در هنگام ادرار کردن بشود.
  • دیابت:  افرادی که دارای دیابت هستند، دارای مقادیر زیادی شکر درون خون خود هستند. بدن این افراد میزان ادراری را در بدن آنها افزایش می دهد تا بتواند این میزان شکر اضافی را درفع کند. ادرار زیاد و مکرر یکی از نشانه های بارز دیابت می باشد.
  • اختلالات آناتومیک : اختلال درون دستگاه های بدن یا درون ماهیچه ها، یا اعصاب مرتبط به ادرار کردن میتواند باعث شب ادراری باشد.
  • مشکلات عاطفی: زندگی و شرایط پر استرس، مانند دعوا و درگیری های مکرر در خانه می تواند باعث آن شود که کودکان دچار شب ادراری شوند. تغییرات بزرگ در زندگی، مانند به دنیا آمدن یک کودک جدید، رفتن به مدرسه یا نقل مکان به یک خانه ی جدید نیز باعث ایجاد نوعی استرس در کودکان می شود که می تواند باعث شب ادراری شود. همچنین کودکانی که ممکن است مورد سو استفاده های جنسی یا فیزیکی قرار گرفته باشند نیز ممکن است دچار شب ادراری شوند.

آیا شب ادراری ارثی است؟

شب ادراری در خانواده بصورت ارثی جریان می یابد. بسیاری از کودکانی که دچار شب ادراری هستند، والدینی دارند که به احتمال بسیار زیاد آنها نیز در آن سن دچار شب ادراری بوده اند.شب ادراری اغلب در این کودکان معمولا بطور خودکار، و در همان سنی که شب ادراری والدینشان متوقف شد، متوقف می شود.

 

 

 

 

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات