پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال پرخوابی چیست؟

پرخوابی یا هیپرسومنیا با خواب آلودگی بیش از حد در طی روز، یا خواب شبانه بیش از ۹ ساعت تشخیص داده میشود.


پرخوابی یا هیپرسومنیا با خواب آلودگی بیش از حد در طی روز، یا خواب شبانه بیش از ۹ ساعت تشخیص داده میشود. بیمارانی که دارای اختلال پرخوابی هستند، بار‌ها در طول روز در زمان‌ها و مکان‌های نامناسب مانند محل کار، در حال مصرف غذا و یا در مکالمات تلفنی و حضوری و در حال نماز خواندن و مطالعه کردن مجبور به خوابیدن می‌شوند.

این بیماران اکثرا خواب طولانی مدت داشته و صبح ها مشکل بیدار شدن از خواب نیز دارند، و در زمان بیداری هم ممکن است احساس گیجی و خواب آلودگی داشته باشند.

بیمارانی که پرخوابی دارند نیاز به حدود ۷۰ ساعت خواب در طول هفته دارند و صبحها به سختی از خواب بیدار می‌شوند.

زمانی که این بیماران بیدارند، معمولا احساس ‌شان این است که شب‌ به بیداری گذشته است و آن را مثل راه رفتن در جاده مه آلود می دانند.

اکثر بیماران مبتلا به پرخوابی پس از اینکه اختلالاتی مثل افسردگی، قطع تنفس در زمان خواب یا کم کاری تیروئید در مورد آن‌ها مردود شد، بیماریشان به عنوان اختلال پرخوابی تشخیص داده می‌شود.



علل اختلال پرخوابی

اختلال پرخوابی می تواند به علل زیر باشد:

۱. استعمال مواد مخدر و الکل

۲.استفاده از داروهای خواب آور یا قطع دارو‌های محر.

۳. استعداد ژنتیکی برای پرخوابی بدون علت محیطی

۴. بیماری‌هایی مانند اسکلروز مالتیپل (ام اس)، افسردگی، آنسفالیت، کم کار آدرنا، کم کاری تیرویید، صرع، چاقی و...

پرخوابی می تواند یک علامت باشد و یا می‌ تواند بخشی از بیماری دیگری باشد. به عنوان نمونه خواب سنگین می‌تواند نشانه سندرم کلین لوین باشد که این سندرم یک بیماری عصبی است که اغلب مردان بزرگسال را مبتلا می کند.

علایم اختلال پرخوابی عبارتند از:

۱. خواب آلودگی در طی روز

۲. مشکل در بیدار شدن در صبحها

۳. احساس گیجی یا سرگردانی در زمان بیداری

۴. افزایش مدت خواب تا ۱۸-۱۴ ساعت در شبانه روز

۵. اضطراب و استرس و عصبانیت

۶. کمبود انرژی و انگیزه

۷. بی قراری و تحریک پذیری

۸. افکار یا گفتار کند و آرام

۹. کاهش اشتها و لاغری

۱۰. تضعیف حافظه

۱۱. نیاز به خواب در طول روز

۱۲. اختلال در عملکرد در خانواده، روابط اجتماعی، شغلی و ...

درمان اختلال پرخوابی

در افراد مبتلا با پرخوابی یک واسطه عصبی مغزی تولید می‌شود که آن‌ها را در همه اوقات خواب ‌آلوده می کند. بنابر این شاید درمان دارویی برای افراد دچار پرخوابی موثر است. تحقیق و بررسی در این مورد همچنان ادامه دارد.



درمان دارویی

اکثر اوقات محرک‌ هایی مانند آمفتامین، متیل فنیدیت، و مدافینیل، موثر هستند.

سایر دارو‌های مورد استفاده برای درمان این پرخوابی عبارتند از کلونیدین، لوودوپا، بروموکریپتین، دارو‌های ضد افسردگی، و مهارکننده‌های مونوآمین اکسید.

داروی آرمودافینیل نیز در سال ۲۰۰۷ برای درمان اختلال پرخوابی تایید شد که از لحاظ شیمیایی مشابه مدافینیل است.

آرمودافینیل دارای مزیت‌هایی است از جمله این که مقدار کمتری از آن تأثیر بیشتری دارد.


تغییر رفتار

از کار و بیدار ماندن در شب و فعالیت‌های اجتماعی که باعث به تاخیر انداختن زمان خواب می ‌گردد اجتناب شود و مصرف الکل و کافئین ترک شود.



نور درمانی

پرخوابی ممکن است به علت اختلال ریتم شبانه روزی بدن ایجاد شود و این ریتم با رویارویی با نور و تاریکی کنترل می ‌شود بنابراین نور درمانی در کاهش پرخوابی ممکن است موثر باشد.

از نور درمانی برای درمان افسردگی فصلی نیز استفاده می‌شود.

این بیماران معمولا دچار افسردگی در پاییز و زمستان شده و خواب آلودگی شدیدی دارند.

مواجهه تدریجی با نور درکاهش پرخوابی مفید است. در این روش شبیه سازی طلوع خورشید انجام میشود که بیدارشدن را برای این بیماران آسان ‌تر می ‌سازد و در ساعات صبح احساس هوشیاری بیشتری دارند.



بهبودی خود به خودی در پرخوابی

علل پرخوابی اکثرا نامعلوم است. پرخوابی در بسیاری از بیماران به شکل ناگهانی و خود به خودی از بین می رود و این مسئله نشان می‌ دهد که پرخوابی گاهی یک اختلال موقتی است که به مرور زمان بهتر می شود.

شما ممکن است دچار مشکل تمرکز شوید و در حال کار کردن ، در حال تماشای تلویزیون و یا حتی در هنگام رانندگی به خواب روید. افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر بیشتری از تصادفات وسایل نقلیه موتوری و حوادث محل کار هستند. ممکن است احساس خستگی، آرامش و افسردگی داشته باشید. کودکان و نوجوانانی که دارای آپنه خواب هستند ممکن است در مدرسه به مشکل برخورد کنند یا مشکلات رفتاری داشته باشند.

فشار خون بالا یا مشکلات قلبی. پایین آمدن های ناگهانی در سطح اکسیژن خون که در طی آپنه خواب اتفاق می افتد فشار خون را افزایش می دهد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار می گذارد. داشتن آپنه انسدادی خواب باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود. آپنه انسدادی خواب ممكن است خطر ابتلا به حمله قلبي، سکته مغزی و ضربان قلب غیر طبیعی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. اگر بیماری قلبی دارید، چندین بار اکسیژن خون پایین (هیپوکسی یا هیپوکسمی) می تواند منجر به مرگ ناگهانی به دلیل ضربان قلب نامنظم شود.

دیابت نوع 2. داشتن آپنه خواب باعث افزایش خطر ابتلا به کاهش انسولین و دیابت نوع 2 می شود.


سندرم متابولیک. این اختلال که شامل فشار خون بالا، سطح کلسترول غیرطبیعی، قند خون بالا و چاقی است، با خطر بالایی از بیماری قلبی همراه است.

عوارض دارو و جراحی. در آپنه انسدادی خواب نیز نگرانی از داروهای خاص و بیهوشی عمومی وجود دارد. افراد مبتلا به آپنه خواب احتمال بیشتری دارند که پس از عمل جراحی عوارض بیشتری داشته باشند، زیرا آنها مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی هستند، به ویژه هنگامی که دچار کمردرد هستندقبل از عمل جراحی، پزشک خود را درباره آپنه خواب خود و نحوه درمان آن مطلع سازید.

مشکلات کبدی. افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر احتمال دارد نتایج غیر طبیعی در آزمایش عملکرد کبد داشته باشند و مجاری ادرار بیشتر احتمال بروز زخم (بیماری کبدی چربی غیرالکلی) را نشان می دهد.

همسران محروم از خواب. خروپف با صدای بلند می تواند هر کسی که در نزدیکی شما خواب می برد را از استراحت خوب بازداری کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات