پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کمبود اعتماد بنفس و درمان آن

اعتماد به نفس یک وضعیت ذهنی است و فرد در آن به دلیل اتفاقات گذشته و تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها بطور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور به اندازه کافی دارد

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، اکثرا به خودشان سخت گیری می کنند. گاهی اوقات این افراد نمی توانند تعریف و تمجید دیگران را نسبت به خودشان قبول کنند زیرا نسبت به منظور دیگران بدبین هستند.در واقع ایشان نسبت به خودشان مشکوک هستند و مرتبا فکر می کنند که لیاقت تعریف ها و تمجیدهای دیگران را ندارند و فکر می کنند که مردم با او تعارف می کنند.

اعتماد به نفس یک وضعیت ذهنی است و فرد در آن به دلیل اتفاقات گذشته و تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها بطور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور به اندازه کافی دارد. ویژگی های داشتن اعتمادِ به خویشتن نقش بسیار مهمی در ارتقاء و توسعه و پیشرفت و موفقیت‌های یک فرد در زمینه های مختلف زندگی ایفا می‌کند. برخلاف آنچه مردم تصور می‌کنند، اعتماد به نفس در کودکان تا سن پنج سالگی به شول کامل ایجاد میشود. محققان روانشناسی می‌گویند کودکان زمانی که پنج ساله شدند، از احساس اعتماد به نفسی برخوردار هستند که از نظر کامل بودن با اعتناد بنفس بزرگسالان قابل قیاس است.


علائم شایع اعتماد به نفس پایین که شایع عبارتند از:
۱. به نظر و عقیده خود اعتماد و باور ندارد.
۲. بیش از حد فکر می کند.
۳. از چالش و رقابت هراس دارد طوری نگران می شود که دیگران قادر به راضی کردن او نیستید.
۴. با خودش سختگیر ولی با دیگران ملایم است.
۵. مکررا اضطراب و آشفتگی عاطفی و ذهنی دارد.
۶. معتاد به کار کردن است.


۷. در کارش توقعات مشخصی دارد

این افراد حتی اگر در محل کارشان با استرس زیادی روبرو شوند، در مقایسه با روابط اجتماعی که برایشان بسیار ناشناخته و غیر قابل کنترل است، کار برایشان راه تر و آسان تر است. بنابراین برخی از افراد که عزت نفس پائینی دارند، بیشتر تمرکز خود را روی کار انتقال داده و تمام انرژی خود را آنجا صرف انجام کارشان می کنند.


۸. بیش از حد دست بالا یا بیش از حد دست پایین گرفتن امورات زندگی

افراد با اعتماد به نفس پایین، موفقیت های کمتری در زندگی دارند چون بیش از حد از چالش های جدید می ترسند و به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارند تا بتوانند از استعدادهای خود استفاده کنند. این افراد در مورد دیگری هم افراط می کنند. برخی از آنها به شدت از شکست خوردن و طرد شدن هراس دارند، در نتیجه بهترین تلاش خود را می کنند تا برجسته باشند و ارزش خود را به دیگران اثبات کنند.
اعتماد به نفس به میزان توجه افراد نسبت به خود یا مقدار ارزش و احترامی كه به خود می‌گذارند اشاره دارد و مقدار ارزشی و اهمیتی است كه افراد برای توانایی‌ها و عقاید خودشان قائل هستند.
همه افراد با شکلی با اعتماد به نفس و نقش و اهمیت آن در زندگی مواجه هستند بنابراین می‌توانیم با توجه به علائم اعتماد بنفس و علایم كاهش اعتماد به نفس میزان اعتماد به نفس خویش را اندازه گیری کرده و ارزیابی قرار کنیم.


علائم كمبود اعتماد به نفس

_ از دست دادن وزن و اشتها به دلیل افسردگی
_ پرخوری و چاقی
_ یبوست و اسهال به دلیل استرس
_اختلالات خواب به شکل پرخوابی یا کم خوابی
_ خستگی مفرط
_ كناره‌گرفت از فعالیت‌ها و کارها
_ منزوی شدن و شركت نكردن در بحث‌ها و گفت‌وگوها و تمایل در حاشیه بودن، بیشتر شنونده ایت تا شركت کننده.
_ کمبود میل جنسی
_ كاهش رفتارهای خودانگیخته و خودکار
_ حالت نامناسب بدنی و خمودگی
_ اضطراب، افسردگی و ناامیدی، درماندگی.
_ ترس از ناراحت شدن دیگران
_ احساس تنهایی.
_ فکر میکند دیگران او را دوست ندارند و قادر به بیان احساسات خود نیست و ضعف زیادی در روبرو شدن یا چیرگی بر مشكلات خود دارد.
_ ممانعت از شرایطی كه فرد لازم است در معرض دیگران باشد و خودش را افشا كند.
_ ناتوانی در انجام دادن كارها به شکل خوب و مطلوب و ثمربخش.
_ حساسیت به انتقاد دیگران.
_ كمرویی و خجالت.
_ شكایت‌های زیاد و مکرر از دردهای بدنی.
_ احساس بی‌ارزشی و بی‌لیاقتی داشتن.
_ ملامت و سرزنش کردن خود، نفرت از خود و راضی نبودن از خود.
_ نادیده گرفتن موفقیت‌ها و دستاوردهای گذشته و انكار موفقیت در فعالیت‌های فعلی.
_ فکر می کند هر كاری كه انجام می‌دهد با شكست مواجه خواهد شد و یا این کار بی فایده بی‌معنی است.
_ ایجاد تغییرات شدید و ناگهانی در مسائل زندگی
_ جست‌وجو و خواستن تشویق از سمت دیگران و تلاش برای به دست آوردن محبت و توجه آنها و ناتوانی در انجام محبت متقابل به دیگران
_ خودش را سربار و مزاحم دیگران می داند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات