پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

دیستیمیا چیست؟

افرادی که به دیستیمیا یا افسردگی خویی مبتلا هستند، معمولا زمان بیشتری را با این بیماری سپری می کنند، و گاهی اوقات ممکن است تا دو سال یا بیشتر از این بیماری روانی رنج و به آن مبتلا باشند

دیستیمیا، افسردگی خفیف

دیستیمیا یا افسردگی خفیف، که گاهی اوقات با نام افسردگی خویی نیز شناخته می شود، به نوعی افسردگی گفته می شود که در آن اثرات و نشانه های کمتر و خفیف تری نسبت به افسردگی های عادی در فرد مبتلا دیده می شود.

افرادی که به دیستیمیا یا افسردگی خویی مبتلا هستند، معمولا زمان بیشتری را با این بیماری سپری می کنند، و گاهی اوقات ممکن است تا دو سال یا بیشتر از این بیماری روانی رنج و به آن مبتلا باشند.

علاوه بر این، گاهی از اوقات نیز دیده شده است که افرادی که مبتلا به دیستیمیا هستند، به افسردگی شدید یا افسردگی عمده نیز مبتلا شده اند، که مختصصان این حالت را افسردگی دو گانه (به انگلیسی: double dipression) نامیده اند. در سیستم های تشخیص مدرن، امروزه هر دو نوع این افسردگی ها یعنی دیستیمیا که افسردگی خفیف است، و هم افسردگی شدید و مزمن، به عنوان اختلال افسردگی مدرن شناخته می شود.

 چه چیز باعث به وجود آمدن دیستیمیا می شود؟

اگر چه پیشرفت های بسیاری که در زمینه ی تکنولوژی، و به دنبال آن بسیاری از شاخه های دیگر از جمله پزشکی و روانشناسی صورت گرفته است، اما متخصصان هنوز دلیل قاطعی برای به وجود آمدن افسردگی، بخصوص دیستیمیا کشف نکرده اند.

آخرین نتایجی که بدست آمده بود نشان از آن داشت که ژن های افراد ممکن است نقشی اساسی در به وجود آمدن انواع افسردگی داشته باشند؛ با این حال، نتایج تحقیقاتی که پس از آن به دست آمد، حاکی از آن بود که افسردگی بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، ریشه ای در خانواده ی آنها نداشته و اعضای خانواده آنها از نظر سلامت روانی، در سلامت کامل به سر می برند. پس ژنتیک نمی تواند دلیل قطعی این افسردگی ها باشد.

علاوه بر آن، اکتشافات دیگری که در زمینه ی افسردگی صورت گرفتَ، حاکی از آن بود که عملکرد غیر طبیعی مغز در مدار های در جریان های مغزی، و همچنین مسیر های سلول های عصبی که قسمت های مختلف مغز را به یکدیگر متصل می کنند نیز ممکن است در به وجود آمدن افسردگی در افراد تاثیر داشته باشد.

همچنین موقعیت ها و شرایط استرس زا در زندگی، مریضی ها و بیماری های شدید و جدی، دارو هایی که افراد مصرف می کنند، همچنین روابط عاطفی و اجتماعی افراد مانند کار و مدرسه می تواند شانس ابتلای افراد به دیستیمیا را افزایش دهد.

 

علائم و عوارض بیماری دیستیمیا چیست؟

علائم و عوارضی که در افراد مبتلا به دستیمیا، یا افسردگی خفیف دیده می شود، تقریبا همانند عوارض و نشانه های افسردگی شدید و جامع است، با این تفاوت که تعداد آنها کمتر بوده، و شدت آنها نیز کمتر می باشد. در ادامه ی این مقاله، به برخی از نشانه های این بیماری ذهنی پرداخته ایم که می توانید آنها را مطالعه نمایید. این عوارض شامل موارد زیر می باشد:

  • ناراحتی و بیحالی و بی رمقی در اکثر روز ها، یا در هفت روز هفته؛
  • از دست دادن اشتیاق و علاقه نسبت به چیز هایی که در گذشته برای فرد لذت بخش و جذاب بوده اند؛
  • تغییرات اساسی در وزن افراد (افزایش یا کاهش بیش از 5 درصد در ماه)
  • از دست دادن یا افزایش شدید اشتها؛
  • بی خوابی، یا پرخوابی شدید بصورت تقریبا روزانه؛
  • کسل بودن و کمبور انرژی.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات