پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بی توجهی به کودکان و اثرات آن

بی توجهی به کودکان، با نادیده گرفتن رفتار های منفی آنها بسیار متفاوت است

اکثر بزرگسالان، بخصوص پدر و مادر ها در تشخیص اینکه کودکشان دچار کم توجهی و یا بی توجهی شده است، دچار مشکل هستند. با این حال، میلیون ها کودک در سر تا سر دنیا از بی توجهی و کم توجهی والدینشان رنج می برند. البته نکته ی بسیار پر اهمیت این است که بی توجهی به کودکان، با نادیده گرفتن رفتار های منفی آنها بسیار متفاوت است!

 

در سال 2015، بخش کودکان سازمان سلامت و خدمات انسانی آمریکا، تحقیقاتی در این خصوص انجام داد که نشان داد، تقریبا 683,000 کودک تنها در این کشور قربانی بی توجهی و سوء استفاده قرار گرفته اند، که حدود 75 درصد از این افراد از بی توجهی والدین خود رنج می برند. بدتر از آن اینکه، این سازمان اعلام کرد حدود 1,670 کودک بدلیل مورد سوء استفاده واقع شدن، و بی توجهی والدین خود جان خود را از دست داده اند.

 

بی توجهی به کودک چیست؟

 

بطور کلی، بی توجهی به فرزندان به عدم و یا ناتوانی ناتوانی والدین یا سرپرستان کودکان در بر آورده کردن نیاز های کودکان از جمله غذا و مواد خوراکی، خانه و سرپناه، لباس و پوشاک، مراقبت های پزشکی و سلامتی کودکان است، تا جایی که سلامت و زندگی کودک را مورد تحدید قرار دهد.

 

انواع بی توجهی

 

بی توجهی و یا کم توجهی به کودکان در شکل ها و زمینه های مختلفی ممکن است صورت بگیرد. در این مقاله به برخی از پایه ترین موارد بی توجهی به کودکان اشاره می کنیم. این موارد شامل :

  • بی توجهی مادی: اشاره دارد به توجه نداشتن به نیاز های پایه ی یک کودک مانند بهداشت، پوشاک، تغذیه، خانه و سرپناه و یا رهایی کودک.
  • بی توجهی پزشکی: بی توجهی و یا تاخیر در برآورده کردن نیاز های ضروری و یا مورد نیاز کودک.
  • نظارت نامناسب: اشاره دارد به تنها گذاشتن کودکی در خانه، که نمی تواند از خودش مراقبت کند، مراقبت نکردن از کودک در شرایط خطرناک، عدم تامین ایمنی و یا سپردن کودک به سرپرستان نا لایق.
  • بی توجهی معنوی: اشاره دارد به قرار دادن کودکان در شرایط دعوا هایی که در خانه اتفاق می افتد، یا قرار گرفتن کودک در معرض مواد مخدر، یا عدم پشتیبانی احساسی از کودک.
  • بی توجهی آموزشی: عدم ثبت نام کودک در مدرسه، اجازه دادن مکرر و بی دلیل به کودک برای غیبت در مدرسه، و یا بی توجهی به نیاز های آموزشی کودکان.

 

 

نشانه های بی توجهی به کودک

 

بطور معمول، یک معلم یا اغلب یک همسایه ی دلسوز ممکن است نشانه های خطر کودکی که مورد بی توجهی واقع می شود را شناسایی کند. یک کودک بیش از حد لاغر، یا کودکی که به ندرت به مدرسه می رود، یا کودکی که دائما درحال بازی کردن در بیرون خانه است می تواند نشانه های بی توجهی به کودکان باشد.

 

برخی نشانه های دیگر نیز وجود دارد که نشان می دهد یک کودک مورد بی توجهی سرپرستان و والدین خود قرار می گیرد. این نشانه ها شامل موارد زیر می باشد:

  1. غیبت های مکرر در مدرسه
  2. عدم پوشیدن لباس های تمیز و لباس های مناسب با هوا های متفاوت
  3. دزدیدن و یا درخواست غذا یا پول
  4. عدم نظافت کافی در کودک
  5. مصرف مواد مخدر یا الکل
  6. عدم بهداشت مانند سلامت دندان ها و ضعیفی چشم
  7. عدم حضور کسی در خانه به منظور مراقبت از کودک

 

نتایج بی توجهی به کودک

 

حتی اگر یک کودک از شرایط بد و بی توجهی سرپرستان خود رهایی یابد و از آن شرایط فاصله بگیرد، نتایج و عوارض بی توجهی به کودک می تواند تا مدت زیادی در رفتار و منش کودک مشاهده گردد و روی آن اثر بگذارد. موارد زیر، برخی از مواردی هستند که کودکی که دچار بی توجهی شده است، ممکن است آنها را تجربه کند:

  • مشکلات سلامتی و رشدی: سوء تغذیه و عدم تغذیه کافی می تواند بر روی رشد و عملکرد مغز تاثیر بگذارد. عدم نظارت بر سلامتی و واکسیناسیون به موقع کودکان می تواند باعث مشکلات و بیماری های بسیاری زیادی در آنها گردد.
  • مشکلات احساسی و روحی: بی توجهی ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات و اختلالات ذهنی و احساسی زیادی در کودکان شود. عدم و کمبود اعتماد به نفس، مشکلات اعتماد کردن با دیگران تنها برخی از این مشکلات هستند.
  • مشکلات اجتماعی و رفتاری: کودکانی که مورد بی توجهی قرار می گیرند مشکلات زیادی برای برقراری ارتباطات سالم خواهند داشت و ممکن است دچار اختلالات رفتاری و یا محروم ماندن از مشارکت های اجتماعی شوند. 

 

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات