پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره اختلال هویت تجزیه ای بدانید

اختلال هویت تجزیه ای، که پیش از این با عنوان اختلال چند شخصیتی شناخته می شده است، نوعی بیماری است که در آن شخصیت فرد مبتلا به دو یا چند حالت شخصیتی مجزا و متمایز تقسیم می شود

اختلال هویت تجزیه ای، که پیش از این با عنوان اختلال چند شخصیتی شناخته می شده است، نوعی بیماری است که در آن شخصیت فرد مبتلا به دو یا چند حالت شخصیتی مجزا و متمایز تقسیم می شود. افرادی که به این بیماری نادر مبتلا هستند، معمولا دچار سوء استفاده های مختلفی می شوند.

اختلال هویت تجزیه ای چیست؟

اکثر ما اغلب دچار نوع خفیفی از اختلال شخصیت تجزیه ای شده ایم، برای مثال هنگامی که خواب می بینیم، یا زمانی که در لحظه ای از زندگی سیر می کنیم یا هنگامی که بر روی یک پروژه کاری مشغول به کار هستیم. با این حال، اختلال هویت تجزیه ای نوع شدید تر این حالت است.

اختلال هویت شخصیتی یک بیماری روانی نادر اما شدید است که در آن، ارتباط میان افکار، خاطرات، احساسات، اعمال و بطور کلی شخصیت فرد با زندگی واقعی از بین می رود.

علائم اختلال هویت تجزیه ای

اختلال هویت تجزیه ای بیماری است که در آن فرد دارای دو یا چند شخصیت و یا هویت مجزا و متفاوت می باشد که این شخصیت ها دائما کنترل افکار و رفتار های فرد را در دست دارند.

یکی از ویژگی هایی که افراد مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای دارند این است که ضمن داشتن چند شخصیت، افراد در به یاد آوردن و به نوعی دسترسی به هویت اصلی و کلیدی خود دچار مشکل می شوند و به تدریج خودشان را به طور کلی فراموش می کنند. همچنین فردی که مبتلا به این اختلال شخصیتی باشد ممکن است خاطرات مبهم و متفاوتی نیز داشته باشد که این خاطرات نیز تحت تاثیر شخصیت های متفاوت فرد می باشند.

متغیر ها یا همان شخصیت های متفاوت، دارای سن، جنسیت و نژاد مربوط به خود می باشند، و هرکدام از آنها نیز حالات، رفتار ها و حتی نوع متفاوتی از حرف زدن را دارا هستند. حتی ممکن است این متغیر ها به نوعی خیالی نیز باشند، بطوری که فرد تصور کند یک حیوان یا موجود افسانه ای است. از آنجایی که هر شخصیت خود را به شکل جداگانه ای نشان می دهد و می تواند رفتار ها و افکار فرد را کنترل کند، هنگامی که فرد دچار تغییر شخصیت می شود را به اصطلاح سوییچ(switch) کردن شخصیت می گویند.

سوییچ کردن شخصیت فرد، ممکن است طی یک روز، یک دقیقه و حتی یک ثانیه اتفاق بی افتد. هنگامی که فرد مبتلا تحت هیپنوتیزم باشد، شخصیت های مختلف فرد ممکن است با خواسته های فرد درمانگر بسیار همکاری داشته باشند؛ و یا برعکس ممکن است از خود به شدت مقاومت نشان دهند.

افرادی که به این اختلال شخصیتی مبتلا هستند، درکنار شخصیت چندگانه و مجزا، شامل برخی از اختلالات و مشکلات روانی دیگر نیز می باشند. این مشکلات شامل موارد زیر می باشند:

  • افسردگی
  • تغییر حالات
  • رفتار ها و افکار مربوط به خودکشی
  • مشکلات خواب (شامل بی خوابی، کابوس های شبانه یا راه رفتن در خواب)
  • اضطراب، حملات ترس یا پانیک و فوبیا های مختلف
  • سوئ مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی
  • باور ها و آیین های عجیب و غریب
  • شنیدن صدا ها و دیدن تصاویر خیالی و غیر واقعی
  • اختلال و مشکلات تغذیه ای



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات