پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

برخی از دلایل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان

یش از اینکه مشکلی برطرف شود، یا پیش از اینکه مجبور شویم فرزند خود را از افت تحصیلی نجات دهیم، لازم است که بتوانیم دلایل افت تحصیلی و موفق نشدن دانش آموزان در مدرسه را شناخته و درک کنیم

دلایل عدم موفقیت دانش آموزان

همیشه گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. از این جمله می توان در بسیاری از مسائل زندگی استفاده کرد. پیش از اینکه مشکلی برطرف شود، یا پیش از اینکه مجبور شویم فرزند خود را از افت تحصیلی نجات دهیم، لازم است که بتوانیم دلایل افت تحصیلی و موفق نشدن دانش آموزان در مدرسه را شناخته و درک کنیم.

افت تحصیلی صرفا به معنای بدست نیاوردن نمره ی قبولی در امحانات نیست، بلکه افت تحصیلی بیشتر بدان معناست که کودکان و دانش آموزان، نمی توانند به اندازه ی توان خود موفقیت های تحصیلی بدست آورند. برای مثال، کودکی را تصور کنید که تا سال آخر دبیرستان خود توانسته معدل 18 کسب و کند، اما ناگهان نمرات او به 10 میرسند. نمره ی 10 اگر چه برای برخی دانش آموزان ممکن است راضی کننده باشد، اما برای این دانش آموز نمره ی ده یک افت تحصیلی است، چرا که این دانش آموز نشان داده که توانایی بدست آوردن نمره ی 20 را نیز دارا می باشد.

در ادامه ی این مقاله، به برخی از دلایل اصلی شکست و افت تحصیلی دانش آموزان پرداخته و آنها را با شما درمیان گذاشته ایم تا با استفاده از این اطلاعات، بتوانید رشد تحصیلی کودک خود را ارتقا ببخشید. این دلایل شامل موارد زیر می باشند:

ترس از شکست یا موفقیت

دانش آموزی که از شکست می ترسد، تمام تلاش خود را می کند و سخت تلاش می کند، اما با این حال نمی تواند به موفقیت دست پیدا کند. در مقابل این نقطه ترس از موفقیت قرار دارد. اگر چه ممکن است این دلیل به نظر بسیار عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از کودکان از اینکه مورد توجه قرار بگیرند و افراد از آنها تعریف کنند احساس خوبی پیدا نمی کنند.

بی تفاوتی و عدم علاقه

دلیل بعدی افت تحصیلی بی تفاوتی است و اگر صادقانه با آن رو به رو شویم، این مورد یکی از بدترین دلایل است، چرا که ایجاد انگیزه در دانش آموزی که صرفا اهمیتی به مسائل درسی نمی دهد کار بسیار دشواری است. والدین و مشاوران باید به دنبال راه هایی باشند که به کودک خود انگیزه ی یادگیری و تحصیل می دهد و آنها را برای یادگیری به شوق می آورد.

اعتماد به نفس

در این مورد، دانش آموز مورد نظر ممکن است اعتماد به نفس بسیار زیاد، و یا اعتماد به نفس بسیار کمی داشته باشد و همین امر باعث شکست او در مقاطع تحصیلی وی گردد.

کمبود اعماد به نفس: در این مورد، آنچه که دانش آموزان احساس می کنند این است که آنها به اندازه ی کافی توانایی و استعداد برای بدست آوردن نمرات بالا رسیدن به موفقیت تحصیلی را ندارند.

اعتماد به نفس بیش از حد: در این حالت، فرد دچار حالاتی می شود که حس می کند سطح علمی بسیار زیادی دارد. در این حالت، فرد با جملاتی مانند: این قسمت رو بلد هستم، نیازی به کمک دیگران ندارم، من از بقیه دانش آموزان بهتر هستم، معلمان خواسته های بیش از حدی دارند و مشکل از معلمان است خود را توجیه می کند.

وابستگی به دیگران

در این شرایط، دانش آموز مورد نظر صرفا دچار وابستگی به افراد است و به دیگران نیاز دارد تا برای او تصمیم بگیرند و به آنها بگویند که باید چه کاری انجام دهند. این شرایط اغلب در میان دو قلو هایی که در یک کلاس هستند پیش می آید؛ بدین صورت که یکی از آنها همیشه به جای دیگری به سوالات پاسخ می دهد و به جای او صحبت می کند. در این شرایط، اگر چه ممکن است برادر یا خواهر دیگر از معلومات و استعداد های لازم برخوردار باشد، اما به دلیل وابستگی که فرد پیدا کرده است، همیشه یک قدم عقب تر از دیگر برادر یا خواهر خود به نظر می رسد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات