پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

حواس پرتی و درمان آن

بیماری‌های روانی یا جسمی زیادی می‌توانند تمرکز ما را کاهش دهند اما گاهی اتفاق‌های خیلی ساده‌ که هر روز تجربه‌ می‌ شوند باعث حواس پرتی می شوند

حواس پرتی و درمان آن



 
وقتی کاری را آغاز می‌کنید، گاهی دچار حواس‌پرتی و یا سردرگمی می‌شوید و در حال انجام هر کاری به غیر از آنچه که قصد انجامش داشتید، هستید.
کتابی که هفته پیش شروع به خواندنش کردید را هنوز به نیمه هم نرسانده‌اید و برای اینکه دلتان باز شود به یک آلبوم موسیقی گوش می کنید بعد از تمام شدن آهنگ‌ها، متوجه میشوید که هیچ کدامشان را واقعا نشنیده ‌اید. گاهی کارهای‌تان روی هم انبار شده و نمی‌توانید هیچ کدام‌شان را کامل و درست انجام دهید. شاید همه این مشکل‌ها شما را بترسانند اما واقعیت این است که کمبود تمرکز و حواس پرتی (به انگلیسی Distraction) دلیل همه این اتفاقات است. بیماری‌های روانی یا جسمی زیادی می‌توانند تمرکز ما را کاهش دهند اما گاهی اتفاق‌های خیلی ساده‌ که هر روز تجربه‌ می‌ شوند باعث حواس پرتی می شوند.
زمانی که شما از ابزارهای ارتباطی مختلف استفاده می‌کنید، ممکن است همزمان، از هر کسی در هر مکانی پیامی دریافت کنید که باعث حواس پرتی شما می شود. می‌توانید همزمان به خواندن داستان‌های تمام نشدنی مشغول شوید و شروع به جستجو و مرور اطلاعات، عکس‌ها و تصاویر در فضای مجازی می کنید.


علل حواس پرتی


۱. نداشتن مدیریت زمان
۲. اضطراب
۳. بیماری یا درد
۴. نواع افسردگی اعم از افسردگی فصلی
۵. افکار منفی یا مزاحم
۶. مشکلات مالی
۷. مشکلات ارتباطی
۸. اختلال بیش فعالی کم توجهی
۹. مشکلات خواب نظیر اختلال پرخوابی
۱۰. مزاحمت های دیگران
۱۱. شبکه های اجتماعی
۱۲. اعتیاد
۱۳. اختلالات روانی


درمان

برای درمان حواس پرتی نیاز به روشهای زیر داریم:
۱. درمان بیماری جسمی و روانی
۲. استفاده از داروهای افزایش تمرکز
۳. اصلاح خواب
۴. اصلاح سبک زندگی
۵. اصلاح ارتباطات
۶. مدیریت زمان
۷. درمان افکار منفی و افکار مزاحم

با استفاده از مدیریت زمان حواس پرتی خود را کاهش دهید. انجام کارها و به اتمام رساندن آنها نیاز به نظم و همچنین نیاز به تمرین دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت تمرکز و افزایش بهره‌وری این است که برای انجام کار خود، زمان مشخصی را تعیین کنید. در حقیقت، شما باید یک محدودیت زمانی مشخص، به هر یک از فعالیت‌های خود اختصاص دهید.

اگر از یک زمان‌سنج برای انجام کارها استفاده کنید متمرکز شدن بر روی کارتان بیشتر شده و از ایجاد حواس‌پرتی جلوگیری می شود. به منظور متمرکز ماندن بر روی کار، ساعت خود را بر روی ۵ یا ۱۰ دقیقه و یا حتی ۳۰ دقیقه، با توجه به کاری که قصد به اتمام رساندن آن را دارید تنظیم کنید.

استفاده از یک زمان‌سنج، سبب ایجاد انتظاراتی در ذهن شما شده که باعث به وجود آمدن تمرکز بر روی کار تعیین شده می‌گردد. حال بررسی می‌کنیم که استفاده از یک زمان‌سنج چگونه به افزایش بهره‏‌وری کمک می‌کند:


۱- زمان سنج یک کانون توجه خاص ایجاد می‌کند


استفاده از یک زمان‌سنج سبب به وجود آمدن انتظاراتی می‌شود که در یک چهارچوب زمانی، به شما کمک می‌کند تا تنها بر روی یک مورد خاص متمرکز شوید. تا وقتی که زمان شما به پایان می‌رسد تمرکز خود را بر روی کار مورد نظر حفظ کنید. سپس می‌توانید به انجام کارهای دیگر بپردازید.


۲- نظم تدریجی ایجاد می‌کند


آیا شما می‌توانید بر روی کار خود متمرکز بمانید؟ برای ۱۰ دقیقه؟ یا حتی برای ۵ دقیقه؟ بهتر است در این زمینه برای خود چالشی ایجاد کنید یا اگر لازم است آن را به یک بازی تبدیل کنید. اما تا وقتی که زمان شما به پایان نرسیده است، تسلیم نشوید.


۳- منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود


وظایف شما می‌توانند با توجه به زمانی که به آن‌ها اختصاص می‌دهید، به طول بیانجامند. اگر شما تنها ۲۰ دقیقه را به انجام کاری اختصاص دهید ، شگفت زده خواهید شد که با چه سرعتی می‌توانید به جمع بندی کارهای خود بپردازید.


۴- انگیزه و شتاب ایجاد می‌کند


برای انجام کارهای دشوار و ناخوشایند، تنظیم زمان سنج، امکان شروع کار را در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی شما می‌توانید با اختصاص دادن ۲۰ دقیقه به یک پروژه‌ی دشوار، شروع به کار کنید. زمانی که در آن مسیر شروع به حرکت کردید، مطمئن باشید که تمایل به ادامه آن را خواهید داشت.


۵- از ایجاد وقفه جلوگیری می‌کند


از زمان سنج خود به منظور جلوگیری از بروز وقفه استفاده کنید. چه زمانی که تلفن شما در حال زنگ خوردن است، و یا پیامکی برای شما فرستاده شده است و یا کسی پشت در است. همه‌ی آن‌ها می‌توانند تا تمام شدن زمان شما صبر کنند. شما می‌توانید بگویید "من ۱۵ دقیقه‌ی دیگر کار دارم، آیا ممکن است ۱۵ دقیقه‌ی دیگر بیایید؟
استفاده از زمان‌سنج، از به تعویق انداختن کارها جلوگیری می‌کند. همچنین، ایجاد محدودیت زمانی شما را بر روی انجام کار متمرکز کرده و بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. این روند احتیاج به نظم دارد.شما باید در برابر وسوسه‌ی استفاده از تلفن همراه خود برای سرگرمی و یا سایر تفریحات مقاومت کنید. تا زمانی که کارتان تمام می‌شود تمرکز خود را حفظ کنید، سپس می‌توانید به انجام کارهای دیگر بپردازید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات