پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی  چند نفس عمیق بکشید و جدیدترین آشفتگی زناشویی خود را به خاطر آورید. مهم نیست که در آن موقع چه احساسی داشته باشید، اما باید آنقدر شدید باشد که همین حالا هم آن احساس ها را در درون خود حس کنید.

ذهن آگاهی

 چند نفس عمیق بکشید و جدیدترین آشفتگی زناشویی خود را به خاطر آورید. مهم نیست که در آن موقع چه احساسی داشته باشید، اما باید آنقدر شدید باشد که همین حالا هم آن احساس ها را در درون خود حس کنید.

ابتدا تصویر دقیقی از آن رخداد را در ذهن خود بسازید. در آن موقعیت چه چیزهایی دیدید؟ چه چیزهایی را شنیدید و چه احساس هایی را در بدن خود تجربه کردید؟ حالا این افکاری را که در هنگام وقوع آن آشفتگی در ذهن خود داشتید، به خاطر آورید. همچنان که افکار خود را به خاطر می آورید به شدیدتر شدن شدن احتمالی هیجاناتی که مربوط به آن رویداد هستند توجه کنید.

اگر به طور واقعی حالت هیجانی در شما به وجود آمد، دقیقاً همان چیزی است که ما می‌خواستیم رخ دهد. حالا تصور کنید در یک اتاق با اندازه ی متوسط، سفید رنگ و دارای در هستید. افکار از در رو به رو می آیند و سرانجام از در پشتی می روند.

به دقت به هر فکری که وارد می‌شود توجه کنید. همچنین ببینید آن فکری که در حال عبور است، قضاوتی است یا پیش بینی کننده. سعی نکنید وارد فکر شوید یا آن را تجزیه و تحلیل کنید. سعی نکنید درستی یا نادرستی آن را تعیین کنید. با افکار قضاوتی و پیش بینی کننده بحث نکنید. فقط به آنها برچسب بزنید و بگذارید بروند. مهارتی که با این تمرین کسب می‌کنید، این است که به جای اینکه به افکار خود بپیوندید، آنها را مشاهده کنید. به تماشای افکاری که ذهن تان آنها را وارد اتاق سفید می‌کند، ادامه دهید و به آنها برچسب بزنید و بگذارید بروند. حالا یک کار دیگر را هم انجام دهید؛ به احساس هایی که همزمان با آن افکار به وجود می‌آیند توجه کنید. تصور کنید هیجان هایی مثل عصبانیت، ناراحتی، خجالت یا هر چیز دیگر را می‌توان مثل صدا شنید. هر چه هیجان شدیدتر می‌شود، مثل صدایی است که بلندتر می‌شود.

موج احساس

همچنان که موج احساس به اوج خود می‌رسد و شروع به فروکش کردن می‌کند، صدا هم به اوج می رسد و سپس آرام تر می شود. سعی نکنید هیجان خود را تغییر دهید یا مانع آن شوید. فقط به آن برچسب بزنید و به صدایی که بلند می شود و سپس آرام می شود، گوش فرا دهید. برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای موج از استعاره طوفان استفاده کنند. ممکن است شما بخواهید احساس های خود را به عنوان بادی در کوه بینید که زوزه می‌کشد و جریان می یابد و به دیواره ها برخورد می کند.

می توانید شروع باد یا خاتمه یافتن آن را بشنوید، غرشی که به تدریج به باد آرام تبدیل می‌شود و ویرانه هایی را بر جا می گذارد. در اتاق سفید می توانید به افکارتان نگاه کنید و به احساس هایتان گوش دهید. هر جای موج یا طوفان باشید، آن را بپذیرید. آنها با سرعت خود حرکت خواهند کرد. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که اجازه دهید شما را با خود ببرند اما همیشه به خاطر داشته باشید که هیجان سپری خواهد شد، موج خواهد گذشت. اگر به تماشا و گوش دادن ادامه دهید این احساس ها آرام تر و نرم تر خواهند شد و سرانجام تغییر خواهند کرد، اما صبور باشید و منتظر شوید؛ به زودی منظره ی ذهنی جدیدی به وجود خواهد آمد. هرگاه به خاطر افکار یا احساسهای ناراحت کننده دچار مشکل شدید، از تمرین اتاق سفید استفاده کنید. ا

ز موقعی که موج شروع می شود تا وقتی که آرام می‌شود در آن اتاق بمانید. نکته ی اصلی این است که افکار و احساس های خود را بدون اینکه سعی کنید آنها را دست کاری کنید و بدون اینکه تبدیل به آنها شوید، مورد مشاهده قرار دهید. رها موقعی که در ارتباط خود با ریحانه دچار آشفتگی شده بود، از تمرین اتاق سفید، استفاده کرد. او اتاقی با دو در را تجسم کرد و سپس دید که افکار قضاوتی از در جلویی می‌آیند:

  • او توجه نمی کند...،
  • او وقتی برای با هم بودن صرف نمی‌کند...،
  • او می‌خواهد مرا ترک کند...
  • او با خودخواهی رفتار می‌کند.
  • رها افکار را برچسب زد و وارد آنها نشد.
  • او تصور کرد که عصبانیت او همچون صدای باران شدیدی است و سپس طی پنج دقیقه آرام می‌شود و افکار او که در ابتدا به هم ریخته به اتاق وارد می شدند، خفیف تر و کمتر شدند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات